Témata workshopů: - BYL BY DOBRÝ OPĚT SOUPIS ???
DIGITÁLNÍ KOMPETENCE
NOVÁ INFORMATIKA
RŮZNÉ
workshop pro ZŠ na téma:
Působí jako docent na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy. Založil a řídí laboratoř Amulab. Zajímá se především o didaktiku informatiky a o to, jak se lidé učí pomocí multimediálních materiálů, jako jsou animace nebo výukové hry. Spolupracuje s Českou televizí na tvorbě těchto materiálů. V minulosti se věnoval i umělé inteligenci, výpočetním neurovědám a počítačovému modelování. Podílel se i na projektech Kingdom Come: Deliverance, Československo 38–89, Pogamut a Evropa 2045.
&
Věnuje se zejména výzkumu na Univerzitě Karlově v oblasti výuky digitálních technologií na 1. stupni ZŠ. Je spoluautorkou didaktických materiálů k seriálu Datová Lhota.
Jedním z pilířů *nové informatiky* je okruh „digitální technologie“, který zahrnuje témata zásadní pro pochopení fungování počítačů, internetu a kyberbezpečnosti.
Tato témata často svádějí k frontální výuce – ta však nebývá pro žáky ani efektivní, ani atraktivní. V našem workshopu si vyzkoušíme, jak tato komplexní témata přiblížit pomocí praktických konstruktivistických aktivit, a ukážeme si, jak je zasadit do kontextu celé hodiny tak, aby výuka byla nejen názorná a smysluplná, ale také zábavná a motivující – a to i pro učitele, kteří s výukou informatiky teprve začínají.
Dlouhodobě se věnuje vzdělávání budoucích učitelů, pedagogickému výzkumu a současně učí na základní škole informatiku ve 4. a 5. ročnících. Ve své odborné činnosti se zaměřuje zejména na rozvoj digitálních kompetencí, moderní didaktické přístupy, integraci technologií do výuky a didaktiku informatiky na 1. stupni základních škol. Aktivně se podílí na přípravě workshopů, seminářů a inovativních výukových metod pro učitele.
Workshop je určen učitelům 1. stupně základních škol, kteří chtějí smysluplně rozvíjet klíčové kompetence žáků v rámci výuky informatiky. Vše bude představeno formou konkrétních příkladů, které si účastníci vyzkouší – bez nutnosti pokročilých technologií či předchozí specializace. Workshop klade důraz na využití dostupných nástrojů a metod, které podporují aktivní výuku.
workshop na téma:
Za dvě dekády pedagogické praxe pracoval se žáky základky, gymplu i odborné školy. Zajímá se o inovace ve vzdělávání, např. o integraci výuky na gymnáziu či o výuku v projektech. Začínal však jako novinář a láska k médiím a mediální výchově jej provází celý profesní život. Se svými studenty zakládal úspěšný středoškolský časopis Vedneměsíčník. S problematikou života s médii seznamuje žáky, učitele, ale i seniory jako lektor JSNŠ, NPI i Képos. Jako odborný garant tématu Dezinformace a mediální výchova v projektu NPI – AIDIG spoluvytváří program podpory učitelů v jejich orientaci ve spletitých sítích světa nových médií a AI.
??
Co znamená být fact-checkerem? Vyzkoušíme si efektivní a spolehlivé metody ověřování informací a tvrzení. Analýzu textových a obrazových příspěvků i videopříspěvků na sociálních sítích a platformách postavíme nejen na vlastním kritickém myšlení, ale i na AI nástrojích, jako je Perplexity, NotebookLM či Verifee. Při pátrání po spolehlivých zdrojích využijeme „klasický“ webový vyhledávač, chatbot i nástroj pro vyhledávání již ověřeného obsahu Fact Check Tools. Společně probereme příležitosti, limity i rizika, která přináší zapojení AI nástrojů do fact-checkingu.
Učí přírodopis, dějepis a fotografování na základní škole. Má kočku Disertaci, se kterou publikuje inspirace ze školství na instagramu @edukocka. Papírovou disertaci psal a obhájil na Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK na téma sítí inovativních škol. Absolvoval zahraniční výzkumnou stáž na University of Glasgow. Zajímá se o inovace ve vzdělávání, moderní technologie ve výuce a duševní zdraví žáků a učitelů. Je předním českým odborníkem na využívání memes ve výuce. Snaží se o to, aby bylo o českém školství slyšet i to pozitivní, třeba prostřednictvím (nejen učitelského) podcastu Hovory z kabinetu. V roce 2022 získal druhé místo v ocenění Global Teacher Prize Czech Republic.
??
O wellbeingu slyšel za poslední roky asi každý. Co si pod ním představit? Jak na něj? Kde se inspirovat, o co se opřít a proč pořád zaznívá ten příklad z leteckého prostředí? Na workshopu zodpovíme všechny uvedené otázky, řadu přidáme a prozkoumáme různé možnosti. Bude čas také na inspirace ze zahraničí i z tuzemských škol.
workshop pro 1. stupeň ZŠ na téma:???
GG
DOPLNIT
??
???
workshop na téma: ?
DD
DOPLNIT
???
???
workshop pro 2. stupeň ZŠ na téma:
foto?
Je zástupkyní ředitelky a zároveň učí němčinu, dějepis a informatiku na druhém stupni Základní školy jazyků v Karlových Varech. Ve třídě neustále hledá nové cesty, jak žáky zaujmout – ráda kombinuje moderní technologie s inovativními metodami výuky. Pro Národní pedagogický institut vede kurzy a workshopy zaměřené na využití umělé inteligence při přípravě a ve výuce, práci s digitálními nástroji a rozvoj digitálních kompetencí žáků. Inspiruje učitele k tomu, aby se nebáli experimentovat a využívali technologie jako pomocníky.
Chcete, aby vaši žáci rozvíjeli digitální kompetence zábavně, tvořivě a smysluplně? Nebo je chcete překvapit vlastní digitální únikovou hrou? Navštivte praktický workshop, kde si vyzkoušíte tvorbu komiksů, stop-motion animací i jednoduchých digitálních únikových her, které mohou obohatit výuku v různých předmětech. Seznámíte se s intuitivními a volně dostupnými nástroji. Workshop je určen pro učitele ZŠ a SŠ, kteří chtějí obohatit svoji výuku a odnést si konkrétní nápady i výstupy využitelné přímo ve třídě.
workshop pro 2. stupeň ZŠ na téma:
Vystudovala učitelství pro 2. stupeň, ČJ – OV. Je místopředsedkyní Asociace učitelů OV/SV, pro kterou tvoří metodiky. V rámci projektu IPs Kurikulum se věnuje setkávání a sdílení zkušeností s vyučujícími občanské výchovy a dějepisu. Lektoruje kurzy zaměřující se na rozvoj digitálních kompetencí v hodinách občanské výchovy. Učí na Základní škole v České Lípě, kde zastává pozici koordinátorky občanského vzdělávání (metodická podpora pedagogickému sboru, doporučení webinářů, seminářů, odborné literatury, spolupráce na mezioborových projektech) a metodičky pedagogického rozvoje (podpora pro začínající učitele). Ve volných chvílích se ráda začte, proběhne se po okolí nebo něco dobrého uvaří.
Volební billboard je nedílnou součástí volebních kampaní. Na jaké cílové skupiny míří? Jsou sliby splnitelné vzhledem k druhům voleb? Kdy už billboard není ok a co vlastně porušuje? Pojďte si ve třídě vyzkoušet nástroj AI, který vám ukáže, co na billboardu vidí. Bude se výsledek shodovat s tím, jak billboard vnímáme my?
workshop pro 2. stupeň ZŠ, SŠ na téma:
Podílí na výuce předmětů propojující technologie, práci s informacemi a kreativitu již více než deset let. Snaží se pomáhat vyučujícím s rozvojem digitálních kompetencí a současně přemýšlí o tom, jak technologie mění to, co, proč, jak a k čemu se učíme. Působí na Katedře informačních studií a knihovnictví na FF MU, dlouhodobě spolupracuje s NPI a rád a hodně píše.
Cílem workshopu bude hledat způsoby implementace AI do výuky způsobem, který umožní vyučujícím nově přemýšlet o rychlosti ve vzdělávání. Co jsou činnosti, které chceme dělat efektivněji a rychleji? Kde si potřebujeme pomoci v tom, aby práce byla automatizovaná?
A kde naopak ve vzdělávání potřebuje pracovat s pomalostí, časem, rozvažováním, bloumáním? Jsou místa a činnosti, které si máme hýčkat jako ty, kam AI z různých důvodů pustit nechceme, jako je třeba psaní básní pro radost?
workshop pro 2 stupeň ZŠ, nižší ročníky SŠ na téma:
Učí na ZŠ ve Vranovicích český a anglický jazyk. Dlouhodobě se zabývá čtenářskou a digitální gramotností. Snaží se učitelům ukázat, že technologie neoslabují chuť číst, ale naopak rozšiřují naše možnosti a mění přístup k informacím. Věří, že čtenářství a digitální svět podporují naši zvídavost, a proto právě v nich hledá prostředky, které by dětem pomáhaly nacházet radost v objevování světa.
Umělá inteligence rychle proniká i do školního prostředí – jak ale ovlivní výuku mateřského jazyka? V kurzu se zaměříme na to, co je důležité při tvorbě úloh pro žáky, jak naše zkušenosti souvisejí s aktuálními revizemi RVP, a nabídneme konkrétní tipy, jak AI smysluplně zapojit do výuky. Součástí bude i ukázka lekce, která pracuje s manipulací textů generovaných AI – například v prostředí sociálních sítí.
workshop pro 1. a 2. stupeň ZŠ, SŠ na téma:
Středoškolský učitel, lektor, youtuber. Má dlouholeté a praktické zkušenosti s e-learningem, online vzděláváním a smysluplným využíváním technologií ve výuce. Prošel mnoha slepými uličkami a udělal spoustu chyb, o které se rád dělí s ostatními.
Jednoduché postupy a „vychytávky“, se kterými zvládnete výuku jednodušeji a hlavně ve větší pohodě. Hodně fíglů funguje rovnou, nemusíte si nic instalovat a možná tím překvapíte i své děti. Některé věci je lepší dělat pomocí specializovaných aplikací, ale nemusíte se bát: všechny představované aplikace jsou dostupné zdarma. Konkrétní a praktické tipy, které můžete okamžitě použít.
workshop pro 2. stupeň ZŠ, SŠ na téma:
Působí jako učitel matematiky a informatiky ve Znojmě. Má za sebou deset let zkušeností s výukou na základní i střední škole, dříve pracoval také jako programátor. Ve výuce se snaží hledat nové cesty, jak ji oživit a zatraktivnit pro žáky, a inspiraci čerpá všude, kde to jen jde. Dlouhodobě se věnuje využívání digitálních technologií včetně AI, přičemž jeho srdeční záležitostí jsou Minecraft Education a Poznámkový blok OneNote, kterým zůstává věrný. Nadšeně sleduje novinky z dílny Microsoftu a rád je uvádí do praxe.
Jak může umělá inteligence podpořit učitele i žáky při přípravě i výuce matematiky? Na workshopu si účastníci sami vyzkouší tvorbu gradovaných testů pomocí AI, práci s nástroji pro výklad řešení slovních úloh a praktické využití AI při odhalování a vysvětlování chyb v řešení. Vyzkouší si i nástroje, které krok za krokem vysvětlí výpočet nebo vytvoří výkladové video. Workshop je prakticky zaměřený a vhodný i pro ty, kteří s AI teprve začínají.
workshop pro 1. i 2. stupeň ZŠ na téma:
Je lektor AI a hudebník. Spoluzaložil úspěšný neziskový spolek Aignos, zaměřený na vzdělávání o umělé inteligenci, a od roku 2021 lektoroval přes 150 AI workshopů včetně mnoha školení pro učitele ZUŠ po celém Česku. Podílí se na metodických materiálech pro AI kurikulum či RVP ZV, moderuje podcast Člověk v éře AI. Odmalička se aktivně věnuje hudbě, dnes především svému projektu Flaškinet, v němž už 12 let hraje unikátní hudbu na skleněné lahve v Česku i zahraničí.
Jak rozvíjet kritický a kreativní přístup k AI hudbě (nejen) v hudební výchově? Seznámíme se s aktuálními možnostmi a funkcemi AI aplikací pracujících s hudbou, představíme si nápady na tvořivé aktivity pro žáky a společně se kriticky zamyslíme nad tím, jak na to všechno vlastně nahlížet.
workshop pro 1. i 2. stupeň na téma:
workshop pro 2. stupeň ZŠ na téma:
Etoped, rodinný terapeut, autor karet Moje třída. Žije v Liberci, řeší převážně etopedické a vztahové problémy v prostředí škol a rodinných systémů.
Seminář je krátkou ochutnávkou několika projektivních technik při práci s dítětem. Blob i Mapa třídy mohou pomoci třídnímu učiteli porozumět pocitům dítěte, poznat náladu ve třídě, rozkrýt vztahové pole i jednotlivé pozice dětí. Aby tyto jednoduché nástroje byly bezpečné pro děti, je dobré dělat nácvik a osobně se s nimi seznámit. Součástí semináře bude i krátká teorie k dotazování se, práce s otázkami a zásady individuální práce s dítětem, a to hlavně pomocí obrázkových karet. Kromě nových technik a her se dostaneme okrajově do oblasti skupinové dynamiky, ale budeme se hlavně věnovat individuální práci, která je v systému školy nezbytná (rozkrývání šikany, budování bezpečí, práce s pocitem ohrožení, diagnostika prožívání dítěte i jevové stránky, stanovení závažnosti závadového jevu ve třídě). Mapa třídy bude poskytnuta všem účastníkům zdarma.
workshop pro 1. i 2. stupeň na téma:
Působí jako učitelka dějepisu a německého jazyka na Základní škole, Liberec, Lesní 575/12 od školního roku 2024/25 v pozici zástupkyně ředitele. Dlouhodobě se zabývá problematikou formativního učení a ve své škole se věnuje kolegiální podpoře v této oblasti. Zároveň je koordinátorkou ŠVP a v rámci Národního pedagogického institutu poskytuje školám konzultace v oblasti revizí RVP.
Formativní hodnocení nebo nyní častěji formativní učení je vnímáno jako podpora každého žáka na cestě za jeho individuálními úspěchy. V rámci workshopu si představíme a vyzkoušíme některé praktické postupy a aktivity, které podporují realizaci jednotlivých strategií formativního hodnocení v procesu žákova učení. Ukážeme si, jak jednoduše formulovat cíl, jak získávat důkazy o učení, jak poskytovat efektivní zpětnou vazbu či jak žáky přivést k smysluplnému sebehodnocení. Workshop je určen pro učitele prvního i druhého stupně.
workshop pro 1. i 2. stupeň ZŠ na téma:
Absolvent FTVS UK učí na Základní škole, Liberec, Lesní 575/12 od roku 2007. Práce s dětmi okolo sportu se stala koníčkem, ve kterém pokračuje dodnes. Dlouhodobě pořádá zimní lyžařské kurzy, letní outdoorové kurzy a cyklokurzy.
Workshop plný pohybu a her, který účastníkům ukáže zásobárnu jednoduchých pohybových aktivit zaměřených na všechny části hodiny tělesné výchovy, které se dají modifikovat jak na první, tak i druhý stupeň ZŠ. Dále ukáže dvě netradiční koedukované kolektivní hry pro malé i velké (brännball, kin-ball).
workshop pro 1. i 2. stupeň ZŠ na téma:
Více než 20 let učí a vede volnočasové aktivity pro děti. V minulosti jezdil po waldorfských školách a učil řemesla (kovařinu, řezbařinu, měditepectví). Skoro 12 let pracuje ve školním klubu, kde realizuje různé výtvarné projekty. Vede řemeslné a výtvarné kroužky. Inspiraci čerpá i ze své dlouholeté práce vedoucího v turistickém oddíle, kde připravoval zážitkové programy, hry i jiná dobrodružství.
Během workshopu si vyzkoušíte, jak hravě a jednoduše přenést práci s různými materiály (především kov a dřevo, ale i jiné) do vašich hodin či projektů s dětmi. Můžete se těšit například na ochutnávku kovotepectví, ukázku toho, jak si vyrobit drobný předmět ze dřeva, nebo třeba na využití pyrografie ve výuce – volnočasových aktivitách.
workshop pro ZŠ a SŠ na téma:
Působí ve společnosti Mise HERo jako lektor gamifikace a koordinátor mezinárodních projektů spolupráce zaměřených na inovace ve vzdělávání. V rámci této role se zaměřuje na rozvoj gamifikace a využití her a facilitaci herního zážitku, které aplikuje ve výukových programech, školeních a tvorbě metodik. Je spoluautorem knihy Škola hrou, která se věnuje využití gamifikace ve vzdělávání. Jeho práce má za cíl zvyšovat angažovanost a radost z učení prostřednictvím her a herních prvků.
Ve workshopu si vyzkoušíme metody pro efektivní zařazení her do výuky a motivaci žáků využitím herních prvků, jako je tajuplná truhla, odkrývání tajemství, příběh nebo možnosti volby, deskové a karetní hry, výukové a rolové hry rozvíjející znalosti a dovednosti. Facilitace herního zážitku pomáhá proměnit herní zážitek v konkrétní uvědomění a dosažení cílů ve výuce. Metody zahrnují gamifikaci, serious games, educational games a facilitaci herního zážitku k podpoření změny chování a rozvoje dovedností.