V odpolední části budou probíhat workshopy ve dvou blocích, účastníci si vybírají vždy jeden v každém bloku

Témata workshopů: - BYL BY DOBRÝ OPĚT SOUPIS ???
 

DIGITÁLNÍ KOMPETENCE

  • Caloň Petr - Učíme hrou se zaměřením na společenské vědy
  • Appelová Kateřina - Síla hry v evokační fázi hodiny
  • Dlouhý Aleš - Umělá inteligence jako pomocník učitele
  • Roberts Edita - Hravě s umělou inteligencí: Kreativní aktivity pro český jazyk a další předměty
  • Rybová Jovanka - V hlavní roli: MOTÝL
  • Kudrnáčová Nikola - Využití hry pro kreativní učení na 1. stupni ZŠ
  • Freithová Denisa - Digitální start: čtení, psaní, počítání
  • Radotínská Michala - Jak seznámit žáky s kybernetickou bezpečností? Přece kyberhravě.
  • Staněk Miroslav - Přírodozpytné hrátky – STEAM pokusy s mobilními průvodci

NOVÁ INFORMATIKA

  • Juříček Jan - Programování her na základní škole 

RŮZNÉ

  • Pražák Ondřej - Hry neschovávejte v šuplíku, ale pusťte je ven
  • Danišová Justina - Hra venku jako základ učení
  • Ulvrová Michaela - Jak na formativní učení
  • Novotný Zdeněk - Country game ve výuce
  • Vacek Antonín - Využití her, herních prvků a facilitace herního zážitku ve výuce 
  • Šolc Petr - Blob a mapa třídy
  • Drábková Jana - Hry ve výuce cizích jazyků I, Hry ve výuce cizích jazyků II
  • Zícha Pavel - Jak využít dřevo a kov ve výuce i mimo ni  

 

 

 

workshop pro ZŠ na téma: 

Cyril Brom  

Působí jako docent na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy. Založil a řídí laboratoř Amulab. Zajímá se především o didaktiku informatiky a o to, jak se lidé učí pomocí multimediálních materiálů, jako jsou animace nebo výukové hry. Spolupracuje s Českou televizí na tvorbě těchto materiálů. V minulosti se věnoval i umělé inteligenci, výpočetním neurovědám a počítačovému modelování. Podílel se i na projektech Kingdom Come: Deliverance, Československo 38–89, Pogamut a Evropa 2045.  

&

Anna Drobná 

Věnuje se zejména výzkumu na Univerzitě Karlově v oblasti výuky digitálních technologií na 1. stupni ZŠ. Je spoluautorkou didaktických materiálů k seriálu Datová Lhota. 

Konstruktivistické aktivity pro výuku digitálních technologií na 1. a 2. stupni ZŠ 


Jedním z pilířů *nové informatiky* je okruh „digitální technologie“, který zahrnuje témata zásadní pro pochopení fungování počítačů, internetu a kyberbezpečnosti.

Tato témata často svádějí k frontální výuce – ta však nebývá pro žáky ani efektivní, ani atraktivní. V našem workshopu si vyzkoušíme, jak tato komplexní témata přiblížit pomocí praktických konstruktivistických aktivit, a ukážeme si, jak je zasadit do kontextu celé hodiny tak, aby výuka byla nejen názorná a smysluplná, ale také zábavná a motivující – a to i pro učitele, kteří s výukou informatiky teprve začínají. 

 

 

 


 

 

workshop pro ZŠ na téma: 

Martina Maněnová  

Dlouhodobě se věnuje vzdělávání budoucích učitelů, pedagogickému výzkumu a současně učí na základní škole informatiku ve 4. a 5. ročnících. Ve své odborné činnosti se zaměřuje zejména na rozvoj digitálních kompetencí, moderní didaktické přístupy, integraci technologií do výuky a didaktiku informatiky na 1. stupni základních škol. Aktivně se podílí na přípravě workshopů, seminářů a inovativních výukových metod pro učitele. 

Informatika bez hranic: kompetence v akci  


Workshop je určen učitelům 1. stupně základních škol, kteří chtějí smysluplně rozvíjet klíčové kompetence žáků v rámci výuky informatiky. Vše bude představeno formou konkrétních příkladů, které si účastníci vyzkouší – bez nutnosti pokročilých technologií či předchozí specializace. Workshop klade důraz na využití dostupných nástrojů a metod, které podporují aktivní výuku.  


 

 

workshop na téma:

MARTIN VOLNÝ  

Za dvě dekády pedagogické praxe pracoval se žáky základky, gymplu i odborné školy. Zajímá se o inovace ve vzdělávání, např. o integraci výuky na gymnáziu či o výuku v projektech. Začínal však jako novinář a láska k médiím a mediální výchově jej provází celý profesní život. Se svými studenty zakládal úspěšný středoškolský časopis Vedneměsíčník. S problematikou života s médii seznamuje žáky, učitele, ale i seniory jako lektor JSNŠ, NPI i Képos. Jako odborný garant tématu Dezinformace a mediální výchova v projektu NPI – AIDIG spoluvytváří program podpory učitelů v jejich orientaci ve spletitých sítích světa nových médií a AI.

??

FactCZech aneb Jak ověřovat informace (nejen) pomocí AI  


Co znamená být fact-checkerem? Vyzkoušíme si efektivní a spolehlivé metody ověřování informací a tvrzení. Analýzu textových a obrazových příspěvků i videopříspěvků na sociálních sítích a platformách postavíme nejen na vlastním kritickém myšlení, ale i na AI nástrojích, jako je Perplexity, NotebookLM či Verifee. Při pátrání po spolehlivých zdrojích využijeme „klasický“ webový vyhledávač, chatbot i nástroj pro vyhledávání již ověřeného obsahu Fact Check Tools. Společně probereme příležitosti, limity i rizika, která přináší zapojení AI nástrojů do fact-checkingu. 

 

 

 


 

 

workshop na téma:

DANIEL PRAŽÁK  

Učí přírodopis, dějepis a fotografování na základní škole. Má kočku Disertaci, se kterou publikuje inspirace ze školství na instagramu @edukocka. Papírovou disertaci psal a obhájil na Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK na téma sítí inovativních škol. Absolvoval zahraniční výzkumnou stáž na University of Glasgow. Zajímá se o inovace ve vzdělávání, moderní technologie ve výuce a duševní zdraví žáků a učitelů. Je předním českým odborníkem na využívání memes ve výuce. Snaží se o to, aby bylo o českém školství slyšet i to pozitivní, třeba prostřednictvím (nejen učitelského) podcastu Hovory z kabinetu. V roce 2022 získal druhé místo v ocenění Global Teacher Prize Czech Republic. 

??

Wellbeing ve škole – inspirace z polních i přespolních podmínek 


O wellbeingu slyšel za poslední roky asi každý. Co si pod ním představit? Jak na něj? Kde se inspirovat, o co se opřít a proč pořád zaznívá ten příklad z leteckého prostředí? Na workshopu zodpovíme všechny uvedené otázky, řadu přidáme a prozkoumáme různé možnosti. Bude čas také na inspirace ze zahraničí i z tuzemských škol. 

 

 

 

 


 

 

workshop pro 1. stupeň ZŠ na téma:???

GG 

ADÉLA LÁBUSOVÁ 

DOPLNIT

?? 

DOPLNIT


???


 

 

workshop na téma: ?

DD 

KLÁRA KARIMAGHAI 

DOPLNIT

??? 

DOLNIT


???


 

 

workshop pro 2. stupeň ZŠ na téma:

 foto?

DANUŠE KUBOVÁ  

Je zástupkyní ředitelky a zároveň učí němčinu, dějepis a informatiku na druhém stupni Základní školy jazyků v Karlových Varech. Ve třídě neustále hledá nové cesty, jak žáky zaujmout – ráda kombinuje moderní technologie s inovativními metodami výuky. Pro Národní pedagogický institut vede kurzy a workshopy zaměřené na využití umělé inteligence při přípravě a ve výuce, práci s digitálními nástroji a rozvoj digitálních kompetencí žáků. Inspiruje učitele k tomu, aby se nebáli experimentovat a využívali technologie jako pomocníky. 

Komiksy, animace a únikové hry ve výuce  


Chcete, aby vaši žáci rozvíjeli digitální kompetence zábavně, tvořivě a smysluplně? Nebo je chcete překvapit vlastní digitální únikovou hrou? Navštivte praktický workshop, kde si vyzkoušíte tvorbu komiksů, stop-motion animací i jednoduchých digitálních únikových her, které mohou obohatit výuku v různých předmětech. Seznámíte se s intuitivními a volně dostupnými nástroji. Workshop je určen pro učitele ZŠ a SŠ, kteří chtějí obohatit svoji výuku a odnést si konkrétní nápady i výstupy využitelné přímo ve třídě.  


 

 

workshop pro 2. stupeň ZŠ na téma:

PETRA SLÁMOVÁ

Vystudovala učitelství pro 2. stupeň, ČJ – OV. Je místopředsedkyní Asociace učitelů OV/SV, pro kterou tvoří metodiky. V rámci projektu IPs Kurikulum se věnuje setkávání a sdílení zkušeností s vyučujícími občanské výchovy a dějepisu. Lektoruje kurzy zaměřující se na rozvoj digitálních kompetencí v hodinách občanské výchovy. Učí na Základní škole v České Lípě, kde zastává pozici koordinátorky občanského vzdělávání (metodická podpora pedagogickému sboru, doporučení webinářů, seminářů, odborné literatury, spolupráce na mezioborových projektech) a metodičky pedagogického rozvoje (podpora pro začínající učitele). Ve volných chvílích se ráda začte, proběhne se po okolí nebo něco dobrého uvaří. 

Volební billboardy jsou v pohodě…  


Volební billboard je nedílnou součástí volebních kampaní. Na jaké cílové skupiny míří? Jsou sliby splnitelné vzhledem k druhům voleb? Kdy už billboard není ok a co vlastně porušuje? Pojďte si ve třídě vyzkoušet nástroj AI, který vám ukáže, co na billboardu vidí. Bude se výsledek shodovat s tím, jak billboard vnímáme my? 

 

 

 

 

 


 

 

workshop pro 2. stupeň ZŠ, SŠ na téma:

MICHAL ČERNÝ

Podílí na výuce předmětů propojující technologie, práci s informacemi a kreativitu již více než deset let. Snaží se pomáhat vyučujícím s rozvojem digitálních kompetencí a současně přemýšlí o tom, jak technologie mění to, co, proč, jak a k čemu se učíme. Působí na Katedře informačních studií a knihovnictví na FF MU, dlouhodobě spolupracuje s NPI a rád a hodně píše.  

AI rychlé a pomalé  


Cílem workshopu bude hledat způsoby implementace AI do výuky způsobem, který umožní vyučujícím nově přemýšlet o rychlosti ve vzdělávání. Co jsou činnosti, které chceme dělat efektivněji a rychleji? Kde si potřebujeme pomoci v tom, aby práce byla automatizovaná?   
A kde naopak ve vzdělávání potřebuje pracovat s pomalostí, časem, rozvažováním, bloumáním? Jsou místa a činnosti, které si máme hýčkat jako ty, kam AI z různých důvodů pustit nechceme, jako je třeba psaní básní pro radost?  

 


 

 

workshop pro 2 stupeň ZŠ, nižší ročníky SŠ na téma:

LUDMILA KOVAŘÍKOVÁ

Učí na ZŠ ve Vranovicích český a anglický jazyk. Dlouhodobě se zabývá čtenářskou a digitální gramotností. Snaží se učitelům ukázat, že technologie neoslabují chuť číst, ale naopak rozšiřují naše možnosti a mění přístup k informacím. Věří, že čtenářství a digitální svět podporují naši zvídavost, a proto právě v nich hledá prostředky, které by dětem pomáhaly nacházet radost v objevování světa. 

Změní AI výuku češtiny?  


Umělá inteligence rychle proniká i do školního prostředí – jak ale ovlivní výuku mateřského jazyka? V kurzu se zaměříme na to, co je důležité při tvorbě úloh pro žáky, jak naše zkušenosti souvisejí s aktuálními revizemi RVP, a nabídneme konkrétní tipy, jak AI smysluplně zapojit do výuky. Součástí bude i ukázka lekce, která pracuje s manipulací textů generovaných AI – například v prostředí sociálních sítí. 


 

 

workshop  pro 1. a 2. stupeň ZŠ, SŠ na téma:

VÁCLAV MANĚNA

Středoškolský učitel, lektor, youtuber. Má dlouholeté a praktické zkušenosti s e-learningem, online vzděláváním a smysluplným využíváním technologií ve výuce. Prošel mnoha slepými uličkami a udělal spoustu chyb, o které se rád dělí s ostatními. 

 

Učitelské fígle s AI i bez ní  


Jednoduché postupy a „vychytávky“, se kterými zvládnete výuku jednodušeji a hlavně ve větší pohodě. Hodně fíglů funguje rovnou, nemusíte si nic instalovat a možná tím překvapíte i své děti. Některé věci je lepší dělat pomocí specializovaných aplikací, ale nemusíte se bát: všechny představované aplikace jsou dostupné zdarma. Konkrétní a praktické tipy, které můžete okamžitě použít. 

 

 

 

 

 

 


 

 

workshop pro 2. stupeň ZŠ, SŠ na téma:

TOMÁŠ MILIČKA

Působí jako učitel matematiky a informatiky ve Znojmě. Má za sebou deset let zkušeností s výukou na základní i střední škole, dříve pracoval také jako programátor. Ve výuce se snaží hledat nové cesty, jak ji oživit a zatraktivnit pro žáky, a inspiraci čerpá všude, kde to jen jde. Dlouhodobě se věnuje využívání digitálních technologií včetně AI, přičemž jeho srdeční záležitostí jsou Minecraft Education a Poznámkový blok OneNote, kterým zůstává věrný. Nadšeně sleduje novinky z dílny Microsoftu a rád je uvádí do praxe. 

AI ve výuce matematiky   


Jak může umělá inteligence podpořit učitele i žáky při přípravě i výuce matematiky? Na workshopu si účastníci sami vyzkouší tvorbu gradovaných testů pomocí AI, práci s nástroji pro výklad řešení slovních úloh a praktické využití AI při odhalování a vysvětlování chyb v řešení. Vyzkouší si i nástroje, které krok za krokem vysvětlí výpočet nebo vytvoří výkladové video. Workshop je prakticky zaměřený a vhodný i pro ty, kteří s AI teprve začínají.  

 

 

 

 

 

 

 


 

 

workshop pro 1. i 2. stupeň ZŠ na téma:

ONDŘEJ HRÁCH

Je lektor AI a hudebník. Spoluzaložil úspěšný neziskový spolek Aignos, zaměřený na vzdělávání o umělé inteligenci, a od roku 2021 lektoroval přes 150 AI workshopů včetně mnoha školení pro učitele ZUŠ po celém Česku. Podílí se na metodických materiálech pro AI kurikulum či RVP ZV, moderuje podcast Člověk v éře AI. Odmalička se aktivně věnuje hudbě, dnes především svému projektu Flaškinet, v němž už 12 let hraje unikátní hudbu na skleněné lahve v Česku i zahraničí.  

Hudba a AI – co s tím ve škole?  


Jak rozvíjet kritický a kreativní přístup k AI hudbě (nejen) v hudební výchově? Seznámíme se s aktuálními možnostmi a funkcemi AI aplikací pracujících s hudbou, představíme si nápady na tvořivé aktivity pro žáky a společně se kriticky zamyslíme nad tím, jak na to všechno vlastně nahlížet.  

 

 


 

 

workshop pro 1. i 2. stupeň na téma:

JJJJ

JANA DRÁBKOVÁ  

 

 

 

Hry ve výuce cizích jazyků I


 


 

 

workshop pro 2. stupeň ZŠ na téma:

 

PETR ŠOLC 

Etoped, rodinný terapeut, autor karet Moje třída. Žije v Liberci, řeší převážně etopedické a vztahové problémy v prostředí škol a rodinných systémů. 

Blob a mapa třídy


Seminář je krátkou ochutnávkou několika projektivních technik při práci s dítětem. Blob i Mapa třídy mohou pomoci třídnímu učiteli porozumět pocitům dítěte, poznat náladu ve třídě, rozkrýt vztahové pole i jednotlivé pozice dětí. Aby tyto jednoduché nástroje byly bezpečné pro děti, je dobré dělat nácvik a osobně se s nimi seznámit. Součástí semináře bude i krátká teorie k dotazování se, práce s otázkami a zásady individuální práce s dítětem, a to hlavně pomocí obrázkových karet. Kromě nových technik a her se dostaneme okrajově do oblasti skupinové dynamiky, ale budeme se hlavně věnovat individuální práci, která je v systému školy nezbytná (rozkrývání šikany, budování bezpečí, práce s pocitem ohrožení, diagnostika prožívání dítěte i jevové stránky, stanovení závažnosti závadového jevu ve třídě). Mapa třídy bude poskytnuta všem účastníkům zdarma. 


 

 

workshop pro 1. i 2. stupeň na téma:

MICHAELA ULVROVÁ 

Působí jako učitelka dějepisu a německého jazyka na Základní škole, Liberec, Lesní 575/12 od školního roku 2024/25 v pozici zástupkyně ředitele. Dlouhodobě se zabývá problematikou formativního učení a ve své škole se věnuje kolegiální podpoře v této oblasti. Zároveň je koordinátorkou ŠVP a v rámci Národního pedagogického institutu poskytuje školám konzultace v oblasti revizí RVP. 

Jak na formativní učení


Formativní hodnocení nebo nyní častěji formativní učení je vnímáno jako podpora každého žáka na cestě za jeho individuálními úspěchy. V rámci workshopu si představíme a vyzkoušíme některé praktické postupy a aktivity, které podporují realizaci jednotlivých strategií formativního hodnocení v procesu žákova učení. Ukážeme si, jak jednoduše formulovat cíl, jak získávat důkazy o učení, jak poskytovat efektivní zpětnou vazbu či jak žáky přivést k smysluplnému sebehodnocení. Workshop je určen pro učitele prvního i druhého stupně. 


 

 

workshop pro 1. i 2. stupeň ZŠ na téma:

ONDŘEJ PRAŽÁK 

Absolvent FTVS UK učí na Základní škole, Liberec, Lesní 575/12 od roku 2007. Práce s dětmi okolo sportu se stala koníčkem, ve kterém pokračuje dodnes. Dlouhodobě pořádá zimní lyžařské kurzy, letní outdoorové kurzy a cyklokurzy.

Hry neschovávejte v šuplíku, ale pusťte je ven


Workshop plný pohybu a her, který účastníkům ukáže zásobárnu jednoduchých pohybových aktivit zaměřených na všechny části hodiny tělesné výchovy, které se dají modifikovat jak na první, tak i druhý stupeň ZŠ. Dále ukáže dvě netradiční koedukované kolektivní hry pro malé i velké (brännball, kin-ball).

 


 

 

workshop pro 1. i 2. stupeň ZŠ na téma:

PAVEL ZÍCHA 

Více než 20 let učí a vede volnočasové aktivity pro děti. V minulosti jezdil po waldorfských školách a učil řemesla (kovařinu, řezbařinu, měditepectví). Skoro 12 let pracuje ve školním klubu, kde realizuje různé výtvarné projekty. Vede řemeslné a výtvarné kroužky. Inspiraci čerpá i ze své dlouholeté práce vedoucího v turistickém oddíle, kde připravoval zážitkové programy, hry i jiná dobrodružství. 

Jak využít dřevo a kov ve výuce i mimo ni


Během workshopu si vyzkoušíte, jak hravě a jednoduše přenést práci s různými materiály (především kov a dřevo, ale i jiné) do vašich hodin či projektů s dětmi. Můžete se těšit například na ochutnávku kovotepectví, ukázku toho, jak si vyrobit drobný předmět ze dřeva, nebo třeba na využití pyrografie ve výuce – volnočasových aktivitách. 


 

 

workshop pro ZŠ a SŠ na téma:

ANTONÍN VACEK 

Působí ve společnosti Mise HERo jako lektor gamifikace a koordinátor mezinárodních projektů spolupráce zaměřených na inovace ve vzdělávání. V rámci této role se zaměřuje na rozvoj gamifikace a využití her a facilitaci herního zážitku, které aplikuje ve výukových programech, školeních a tvorbě metodik. Je spoluautorem knihy Škola hrou, která se věnuje využití gamifikace ve vzdělávání. Jeho práce má za cíl zvyšovat angažovanost a radost z učení prostřednictvím her a herních prvků. 

Využití her, herních prvků a facilitace herního zážitku ve výuce


Ve workshopu si vyzkoušíme metody pro efektivní zařazení her do výuky a motivaci žáků využitím herních prvků, jako je tajuplná truhla, odkrývání tajemství, příběh nebo možnosti volby, deskové a karetní hry, výukové a rolové hry rozvíjející znalosti a dovednosti. Facilitace herního zážitku pomáhá proměnit herní zážitek v konkrétní uvědomění a dosažení cílů ve výuce. Metody zahrnují gamifikaci, serious games, educational games a facilitaci herního zážitku k podpoření změny chování a rozvoje dovedností. 


zpět