Témata workshopů:
- Konstruktivistické aktivity pro výuku digitálních technologií na 2. stupni ZŠ (15:30 – 17:00)
workshop pro ZŠ na téma:
Působí jako docent na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy. Založil a řídí laboratoř Amulab. Zajímá se především o didaktiku informatiky a o to, jak se lidé učí pomocí multimediálních materiálů, jako jsou animace nebo výukové hry. Spolupracuje s Českou televizí na tvorbě těchto materiálů. V minulosti se věnoval i umělé inteligenci, výpočetním neurovědám a počítačovému modelování. Podílel se i na projektech Kingdom Come: Deliverance, Československo 38–89, Pogamut a Evropa 2045.
&
Věnuje se zejména výzkumu na Univerzitě Karlově v oblasti výuky digitálních technologií na 1. stupni ZŠ. Je spoluautorkou didaktických materiálů k seriálu Datová Lhota.
Jedním z pilířů *nové informatiky* je okruh „digitální technologie“, který zahrnuje témata zásadní pro pochopení fungování počítačů, internetu a kyberbezpečnosti.
Tato témata často svádějí k frontální výuce – ta však nebývá pro žáky ani efektivní, ani atraktivní. V našem workshopu si vyzkoušíme, jak tato komplexní témata přiblížit pomocí praktických konstruktivistických aktivit, a ukážeme si, jak je zasadit do kontextu celé hodiny tak, aby výuka byla nejen názorná a smysluplná, ale také zábavná a motivující – a to i pro učitele, kteří s výukou informatiky teprve začínají.
Dlouhodobě se věnuje vzdělávání budoucích učitelů, pedagogickému výzkumu a současně učí na základní škole informatiku ve 4. a 5. ročnících. Ve své odborné činnosti se zaměřuje zejména na rozvoj digitálních kompetencí, moderní didaktické přístupy, integraci technologií do výuky a didaktiku informatiky na 1. stupni základních škol. Aktivně se podílí na přípravě workshopů, seminářů a inovativních výukových metod pro učitele.
Workshop je určen učitelům 1. stupně základních škol, kteří chtějí smysluplně rozvíjet klíčové kompetence žáků v rámci výuky informatiky. Aktivity Jak zlepšit školní hřiště, Digitální galerie nebo Ochutnávka sýrů, vám přiblíží svět informatiky s vazbou na klíčové kompetence. Vše bude představeno formou konkrétních příkladů, které si účastníci vyzkouší – bez nutnosti pokročilých technologií či předchozí specializace. Workshop klade důraz na využití dostupných nástrojů a metod, které podporují aktivní výuku.
workshop na téma:
Za dvě dekády pedagogické praxe pracoval se žáky základky, gymplu i odborné školy. Zajímá se o inovace ve vzdělávání, např. o integraci výuky na gymnáziu či o výuku v projektech. Začínal však jako novinář a láska k médiím a mediální výchově jej provází celý profesní život. Se svými studenty zakládal úspěšný středoškolský časopis Vedneměsíčník. S problematikou života s médii seznamuje žáky, učitele, ale i seniory jako lektor JSNŠ, NPI i Képos. Jako odborný garant tématu Dezinformace a mediální výchova v projektu NPI – AIDIG spoluvytváří program podpory učitelů v jejich orientaci ve spletitých sítích světa nových médií a AI.
Co znamená být fact-checkerem? Vyzkoušíme si efektivní a spolehlivé metody ověřování informací a tvrzení. Analýzu textových a obrazových příspěvků i videopříspěvků na sociálních sítích a platformách postavíme nejen na vlastním kritickém myšlení, ale i na AI nástrojích, jako je Perplexity, NotebookLM či Verifee. Při pátrání po spolehlivých zdrojích využijeme „klasický“ webový vyhledávač, chatbot i nástroj pro vyhledávání již ověřeného obsahu Fact Check Tools. Společně probereme příležitosti, limity i rizika, která přináší zapojení AI nástrojů do fact-checkingu.
Učí přírodopis, dějepis a fotografování na základní škole. Má kočku Disertaci, se kterou publikuje inspirace ze školství na instagramu @edukocka. Papírovou disertaci psal a obhájil na Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK na téma sítí inovativních škol. Absolvoval zahraniční výzkumnou stáž na University of Glasgow. Zajímá se o inovace ve vzdělávání, moderní technologie ve výuce a duševní zdraví žáků a učitelů. Je předním českým odborníkem na využívání memes ve výuce. Snaží se o to, aby bylo o českém školství slyšet i to pozitivní, třeba prostřednictvím (nejen učitelského) podcastu Hovory z kabinetu. V roce 2022 získal druhé místo v ocenění Global Teacher Prize Czech Republic.
O wellbeingu slyšel za poslední roky asi každý. Co si pod ním představit? Jak na něj? Kde se inspirovat, o co se opřít a proč pořád zaznívá ten příklad z leteckého prostředí? Na workshopu zodpovíme všechny uvedené otázky, řadu přidáme a prozkoumáme různé možnosti. Bude čas také na inspirace ze zahraničí i z tuzemských škol.
workshop na téma:
Pracovala především v oblasti pedagogicko-psychologického poradenství se zaměřením na multidisciplinární přístup v podpoře dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a v organizaci Člověk v tísni ve vzdělávacích a sociálních programech. Jako metodička vzdělávání působí na MMR v oblasti podpory dětí se sociálním znevýhodněním. V Národním pedagogickém institutu a organizaci Jules a Jim se věnuje přednostně kyberprevenci a podpoře zdravého přístupu k digitálním technologiím. Pro organizaci SOFA lektoruje kurz trauma respektující přístup. Na PřF UK se věnuje tématu genetiky.
Jak vést děti, aby jim digitální technologie neškodily a podporovaly celkové zdraví a rozvoj? Jaké aktivity do výuky začlenit? Na workshopu si ukážeme příklady konkrétních aktivit, které u žáků rozvíjejí dovednosti pro regulované – tedy vědomě usměrňované – užívání digitálních technologií. Na ukázkách pracovních listů si představíme, jak žáky učit pravidla pro zajištění bezpečí v různých online prostředích. Vysvětlíme si tak zároveň východiska účinného přístupu ke kyberprevenci, který je založen na diskuzi a reflexi vlastního způsobu užívání digitálních technologií. Seznámíme účastníky s tím, co je zásadní pro regulaci času s obrazovkou a jak ochránit děti před nebezpečím na internetu.
workshop na téma:
Klára Karimaghai je expertka v oblasti digitalizace se zaměřením na sektor veřejných služeb. Její vášeň pro rozvoj digitálních kompetencí ji vedla k založení inovativní vzdělávací platformy Letem eSvětem. Jako lektorka se věnuje IT business analýze v neziskové organizaci Czechitas a zároveň řídí laboratoř zaměřenou na IT a virtuální realitu v pardubické SFÉŘE. Od roku 2018 se Klára intenzivně věnuje průzkumu možností aplikace umělé inteligence, přičemž klíčový milník v její kariéře představoval projekt zaměřený na potenciální využití AI v bezpečnostních složkách ve Velké Británii. Momentálně také pracuje v týmu AIEduLab, kde se věnují integraci umělé inteligence do vzdělávacího prostředí.
Sára je čtrnáctiletá fiktivní dívka, jejíž blog a Instagram žijí vlastním životem. Je také vzdělávacím konceptem, který nabízí učitelům návod, jak otevírat témata online bezpečí, digitální stopy, kyberšikany a mediální výchovy – v kontextu světa, kde generativní AI mění pravidla hry.
V první části workshopu se účastníci ponoří do praktické aktivity, při níž budou analyzovat digitální stopy profilu Sarinkaaaa3101, vytvořeného pomocí nástrojů generativní AI. Vyzkouší si práci s veřejně dostupnými informacemi, kritickou analýzu obsahu a odhalování syntetických realit.
Druhá část nabídne přehled nejnovějších hrozeb spojených s umělou inteligencí – od deepfakes přes mikrocílení až po darkposting – a ukáže, jak tato témata propojit s mediální a digitální výchovou. Společně budeme hledat cesty, jak proměnit nejistotu ve světě AI ve vzdělávací příležitost, která žáky vybaví dovednostmi pro bezpečný a kritický pohyb online.
Workshop je určen pedagogům základních a středních škol, lektorům a všem, kdo chtějí do výuky přinést aktuální a srozumitelný pohled na online svět v éře umělé inteligence.
workshop na téma:
Je zástupkyní ředitelky a zároveň učí němčinu, dějepis a informatiku na druhém stupni Základní školy jazyků v Karlových Varech. Ve třídě neustále hledá nové cesty, jak žáky zaujmout – ráda kombinuje moderní technologie s inovativními metodami výuky. Pro Národní pedagogický institut vede kurzy a workshopy zaměřené na využití umělé inteligence při přípravě a ve výuce, práci s digitálními nástroji a rozvoj digitálních kompetencí žáků. Inspiruje učitele k tomu, aby se nebáli experimentovat a využívali technologie jako pomocníky.
Chcete, aby vaši žáci rozvíjeli digitální kompetence zábavně, tvořivě a smysluplně? Nebo je chcete překvapit vlastní digitální únikovou hrou? Navštivte praktický workshop, kde si vyzkoušíte tvorbu komiksů, stop-motion animací i jednoduchých digitálních únikových her, které mohou obohatit výuku v různých předmětech. Seznámíte se s intuitivními a volně dostupnými nástroji. Workshop je určen pro učitele ZŠ a SŠ, kteří chtějí obohatit svoji výuku a odnést si konkrétní nápady i výstupy využitelné přímo ve třídě.
Účastníkům doporučujeme mít před workshopem vytvořený bezplatný účet v nástroji Canva (www.canva.com)
workshop na téma:
Vystudovala učitelství pro 2. stupeň, ČJ – OV. Je místopředsedkyní Asociace učitelů OV/SV, pro kterou tvoří metodiky. V rámci projektu IPs Kurikulum se věnuje setkávání a sdílení zkušeností s vyučujícími občanské výchovy a dějepisu. Lektoruje kurzy zaměřující se na rozvoj digitálních kompetencí v hodinách občanské výchovy. Učí na Základní škole v České Lípě, kde zastává pozici koordinátorky občanského vzdělávání (metodická podpora pedagogickému sboru, doporučení webinářů, seminářů, odborné literatury, spolupráce na mezioborových projektech) a metodičky pedagogického rozvoje (podpora pro začínající učitele). Ve volných chvílích se ráda začte, proběhne se po okolí nebo něco dobrého uvaří.
Volební billboard je nedílnou součástí volebních kampaní. Na jaké cílové skupiny míří? Jsou sliby splnitelné vzhledem k druhům voleb? Kdy už billboard není ok a co vlastně porušuje? Pojďte si ve třídě vyzkoušet nástroj AI, který vám ukáže, co na billboardu vidí. Bude se výsledek shodovat s tím, jak billboard vnímáme my?
workshop na téma:
Podílí na výuce předmětů propojující technologie, práci s informacemi a kreativitu již více než deset let. Snaží se pomáhat vyučujícím s rozvojem digitálních kompetencí a současně přemýšlí o tom, jak technologie mění to, co, proč, jak a k čemu se učíme. Působí na Katedře informačních studií a knihovnictví na FF MU, dlouhodobě spolupracuje s NPI a rád a hodně píše.
Cílem workshopu bude hledat způsoby implementace AI do výuky způsobem, který umožní vyučujícím nově přemýšlet o rychlosti ve vzdělávání. Co jsou činnosti, které chceme dělat efektivněji a rychleji? Kde si potřebujeme pomoci v tom, aby práce byla automatizovaná?
A kde naopak ve vzdělávání potřebuje pracovat s pomalostí, časem, rozvažováním, bloumáním? Jsou místa a činnosti, které si máme hýčkat jako ty, kam AI z různých důvodů pustit nechceme, jako je třeba psaní básní pro radost?
workshop na téma:
Učí na ZŠ ve Vranovicích český a anglický jazyk. Dlouhodobě se zabývá čtenářskou a digitální gramotností. Snaží se učitelům ukázat, že technologie neoslabují chuť číst, ale naopak rozšiřují naše možnosti a mění přístup k informacím. Věří, že čtenářství a digitální svět podporují naši zvídavost, a proto právě v nich hledá prostředky, které by dětem pomáhaly nacházet radost v objevování světa.
Umělá inteligence rychle proniká i do školního prostředí – jak ale ovlivní výuku mateřského jazyka? V kurzu se zaměříme na to, co je důležité při tvorbě úloh pro žáky, jak naše zkušenosti souvisejí s aktuálními revizemi RVP, a nabídneme konkrétní tipy, jak AI smysluplně zapojit do výuky. Součástí bude i ukázka lekce, která pracuje s manipulací textů generovaných AI – například v prostředí sociálních sítí.
workshop na téma:
Středoškolský učitel, lektor, youtuber. Má dlouholeté a praktické zkušenosti s e-learningem, online vzděláváním a smysluplným využíváním technologií ve výuce. Prošel mnoha slepými uličkami a udělal spoustu chyb, o které se rád dělí s ostatními.
Jednoduché postupy a „vychytávky“, se kterými zvládnete výuku jednodušeji a hlavně ve větší pohodě. Hodně fíglů funguje rovnou, nemusíte si nic instalovat a možná tím překvapíte i své děti. Některé věci je lepší dělat pomocí specializovaných aplikací, ale nemusíte se bát: všechny představované aplikace jsou dostupné zdarma. Konkrétní a praktické tipy, které můžete okamžitě použít.
workshop na téma:
Působí jako učitel matematiky a informatiky ve Znojmě. Má za sebou deset let zkušeností s výukou na základní i střední škole, dříve pracoval také jako programátor. Ve výuce se snaží hledat nové cesty, jak ji oživit a zatraktivnit pro žáky, a inspiraci čerpá všude, kde to jen jde. Dlouhodobě se věnuje využívání digitálních technologií včetně AI, přičemž jeho srdeční záležitostí jsou Minecraft Education a Poznámkový blok OneNote, kterým zůstává věrný. Nadšeně sleduje novinky z dílny Microsoftu a rád je uvádí do praxe.
Jak může umělá inteligence podpořit učitele i žáky při přípravě i výuce matematiky? Na workshopu si účastníci sami vyzkouší tvorbu gradovaných testů pomocí AI, práci s nástroji pro výklad řešení slovních úloh a praktické využití AI při odhalování a vysvětlování chyb v řešení. Vyzkouší si i nástroje, které krok za krokem vysvětlí výpočet nebo vytvoří výkladové video. Workshop je prakticky zaměřený a vhodný i pro ty, kteří s AI teprve začínají.
workshop na téma:
Je lektor AI a hudebník. Spoluzaložil úspěšný neziskový spolek Aignos, zaměřený na vzdělávání o umělé inteligenci, a od roku 2021 lektoroval přes 150 AI workshopů včetně mnoha školení pro učitele ZUŠ po celém Česku. Podílí se na metodických materiálech pro AI kurikulum či RVP ZV, moderuje podcast Člověk v éře AI. Odmalička se aktivně věnuje hudbě, dnes především svému projektu Flaškinet, v němž už 12 let hraje unikátní hudbu na skleněné lahve v Česku i zahraničí.
Jak rozvíjet kritický a kreativní přístup k AI hudbě (nejen) v hudební výchově? Seznámíme se s aktuálními možnostmi a funkcemi AI aplikací pracujících s hudbou, představíme si nápady na tvořivé aktivity pro žáky a společně se kriticky zamyslíme nad tím, jak na to všechno vlastně nahlížet.
workshop na téma:
Učí informatiku na Sportovní soukromé základní škole v Litvínově, kde jako ICT koordinátor připravuje strategické plány pro integraci technologií do vzdělávání a tvoří metodické materiály. Coby lektor pro Národní pedagogický institut se věnuje tématům jako umělá inteligence a micro:bity. Spolupracuje s firmou H-edu na projektech Informatika s Emilem, Robotika s Emou či Živý sešit. Učitelům i žákům ukazuje, jak efektivně využívat nástroje jako ChatGPT, Copilot nebo Sciobot s důrazem na praktické dovednosti a tvorbu užitečných promptů. Věří, že technologie mohou být silným nástrojem vzdělávání, pokud se správně zapojí do výuky. Ve volném čase rád cestuje s manželkou a objevuje svět.
Workshop je určen pro učitele 2. stupně základní školy a je vhodný zejména pro výuku (nejen) zeměpisu. Účastníci se seznámí s využitím chytrých technologií a umělé inteligence v moderním zemědělství. Aktivita rozvíjí porozumění principům šetrného hospodaření, potřebám půdy a plodin i nárokům na zdroje, jako je elektřina. Součástí je desková hra Smart Farming Simulator, která zábavně přibližuje vztah mezi typy půd, plodinami a technologiemi budoucnosti.
workshop na téma:
Působí jako učitelka chemie a biologie na Gymnáziu Josefa Jungmanna v Litoměřicích. Zároveň je doktorandkou oboru didaktika chemie na PedF UK a podílí se na přípravě budoucích učitelů na katedře chemie PřF UJEP. Od školního roku 2023/2024 se aktivně věnuje implementaci generativní umělé inteligence do výuky chemie a biologie na gymnáziu, přípravě budoucích učitelů chemie a zároveň se podílí na školení stávajících pedagogů v této progresivní oblasti.
Chcete posunout své dosavadní zkušenosti s AI na vyšší úroveň a efektivně ji implementovat do výuky přírodovědných předmětů? Na tomto praktickém workshopu se naučíte vytvářet prompty různými technikami a vlastní CustomGPT pro specifické potřeby chemie a biologie. Společně prozkoumáme, jak pokročilé techniky práce s AI mohou zefektivnit vaši výuku, podpořit individualizaci učení a rozvíjet kritické myšlení žáků v kontextu přírodních věd. Workshop je vhodný pro učitele, kteří již mají zkušenost s ChatGPT.
workshop na téma:
Je učitelkou na ZŠ. Pracuje jako metodička a lektorka pro 1. stupeň při NPI ČR. Zaměřuje se zejména na digitální kompetenci a využití AI nástrojů ve výuce. Zážitková pedagogika je jí velmi blízká. Pracovala jako zapojená učitelka z praxe při PedF UK. Věnuje se mimo jiné i tvorbě školních vzdělávacích programů.
Workshop je zaměřen na praktické a smysluplné využití nástrojů umělé inteligence (AI) ve výuce na 1. stupni ZŠ. Cílem je seznámit učitele s moderními technologiemi a ukázat jim, jak mohou AI nástroje obohatit a zefektivnit výuku. Zaměříme se především na mezipředmětové aktivity s generováním textu a obrázku i na další využití AI aplikací v běžné praxi.
workshop na téma:
Je stoprocentní člověk v biokvalitě. Učí děti na druhém stupni ZŠ Nika na pražském Chodově objevovat krásy historie. Baví ho technologie a experimentuje s nimi ve výuce. Nebojí se kamarádit s umělou inteligencí a pozvat si ji do třídy. Metodicky pak o tom mudruje coby lektor a metodik také pro organizace Scio, Post Bellum, NPI a další. S kolegy ze Scio vydává pro učitele online věstník Učím s AI. Ve svých minulých životech byl dialektologem, hudebníkem, spolutvůrcem vzdělávacích aplikací pro vzdělávací realitu a amatérským akvaristou.
V praktickém workshopu si ukážeme, jak používat různé AI nástroje ve výuce tak, aby s nimi mohli pracovat sami žáci. Budeme si taky povídat o tom, jak to udělat smysluplně, tedy aby to sledovalo nějaký vzdělávací cíl a didakticky to mělo hlavu a patu. A pokud budeme chtít, dotkneme se i toho, jak vytvářet pravidla pro práci s AI ve škole a jak o tom komunikovat.
Setkání je vhodné zejména pro druhý stupeň ZŠ a SŠ, ale rádi přivítáme kohokoli, kdo o to bude mít zájem.
Nejvíce k užitku to bude těm, kdo už mají základní zkušenosti práce s AI. Používají třeba chatboty pro přípravu hodin nebo v osobním životě. Možná už udělali první krůčky k AI ve třídě, ale nejsou si třeba jistí a ocenili by bezpečné prostředí, kde si o tom můžou povídat a vzájemně se inspirovat.
workshop na téma:
Vystudoval učitelství geografie, biologie a ekologie na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Dlouhodobě se zabývá aplikacemi geoinformačních technologií (GIS, webové mapy, DPZ, GNSS) ve vzdělávání, zejména jejich úlohou v kurikulu základních a středních škol. Zaměřuje se na didaktické aspekty geoinformačních technologií a jejich smysluplné začleňování do výuky v souladu s moderními teoriemi učení.
Více než 20 let působí na Technické univerzitě v Liberci, kde se podílí na odborné přípravě budoucích učitelů a učitelek geografie. Ve své práci propojuje digitální technologie s koncepty terénní výuky, aktivního občanství a rozvoje kritického myšlení. Byl členem pracovní komise pro revizi RVP ZV pro předmět geografie a spoluautorem návrhu revidovaného kurikula.
Kromě pedagogické činnosti se věnuje výzkumu geografického přístupu a geografických dat ve veřejném zdraví a využití geografických informačních systémů pro analýzu big data v oblasti ekonomických dat a životního prostředí.
Jeho cílem je podporovat rozvoj digitálních kompetencí a geografického myšlení tak, aby technologie sloužily kvalitnímu vzdělávání a posilovaly orientaci žáků ve světě i společnosti.
Workshop je určen učitelům a učitelkám geografie (zeměpisu), kteří chtějí smysluplně zapojit generativní umělou inteligenci do své výuky na základních a středních školách. Hlavním cílem je ukázat, jak může AI přispět k rozvoji geografického myšlení, digitálních kompetencí a kritického uvažování žáků. Zaměříme se na nástroje jako ChatGPT a Google NotebookLM, které umožňují efektivní plánování výuky, tvorbu materiálů i reflexi žákovské práce.
Důraz bude kladen na propojení práce s AI s požadavky revidovaného RVP ZV a tvorbou výukových scénářů, které podporují aktivní učení. Účastníci si během workshopu vyzkouší konkrétní příklady využití AI ve třídě – dvě třetiny programu budou věnovány praktickým úlohám, ukázkám a sdílení zkušeností z pedagogické praxe.
Workshop je určen mírně až středně pokročilým uživatelům AI. Očekává se, že účastníci již mají základní zkušenost s nástroji jako ChatGPT – například při hledání receptu na večeři nebo generování krátkého textu. Během programu představíme také vybrané strategie pokročilejšího promptování, které lze efektivně využít při přípravě výuky a podpoře samostatného myšlení žáků.
Workshop není o technologii pro technologii – je o tom, jak mohou digitální nástroje sloužit kvalitnímu a smysluplnému vzdělávání.